Neste artikkel
Forrige artikkel

ARKITEKTUR X NAYEEM HASSAN

ET ØNSKE OM Å JOBBE MED HENDENE

.

ARKITEKTUR X NAYEEM HASSAN
ET ØNSKE OM Å JOBBE MED HENDENE

.

Nayeem Hassan jobbet som arkitekt i London og satt bak en skjerm hele dagen. Da han kom hjem fra en lang dag var det rett på sofaen bak en ny skjerm. For å slippe unna alle skjermene ville han gjøre noe med hendene, løsningen for den unge canadieren ble overraskende nok keramikk.

— Når man driver med keramikk så kan man ikke gjøre noe annet. Hendene blir klissete og leiren så uhåndterlig at du kan bare glemme å se på telefonen. Du må fokusere på akkurat det du gjør nå, og det elsker jeg, forteller Nayeem Hassan, arkitekt hos DARK.

 Når man ser på den unge arkitekten ville sannsynligvis få gjettet at hans store lidenskap er keramikk. I en verden preget av fargerike sjal og rav-smykker kan Nayeem likevel fortelle at han er langt fra den eneste unge på keramikkverkstedet.

.
.

— På keramikkverkstedet i Colbjørnsens gate er vi rundt 25 stykker. Det er flest eldre, men vi er også 4 unge som enten jobber med arkitektur og design. Interessen blant unge vokser og det å sitte på verkstedet kjennes litt som å være tilbake på skolen igjen.

 

«Kill your darlings»

 

— En ting jeg har tatt med meg fra keramikken til jobben som arkitekt er «kill your darlings». Som arkitekt er det fort gjort å se på eget design som spesielt og urørlig. Ved å lage skulpturer av leire lærer jeg gang på gang at å «krønsje sammen» en halvferdig vase og begynne på nytt igjen ofte er smartere et å fullføre et dårlig utgangspunkt. Det er også ofte tilfellet med arkitektur. 

Dreiebenken på keramikkverkstedet.
Dreiebenken på keramikkverkstedet.

Nayeem forteller at han opplever en enorm glede i det analoge og håndlagde i en verden hvor de fleste designere jobber bak en skjerm på et tegneprogram.

 

— Nesten alt som lages nå er laget i et dataprogram. Skal du lage en modell er den som oftest 3D-printet eller kuttet med laser. Etter jeg begynte å jobbe med leire merket jeg at ting laget for hånd har en verdi i seg selv. Det er tilfredsstillende å faktisk forme noe med hendene sine.

 

Nayeem har ansvaret for et av DARK sine store prosjekter om dagen. Et hotell som skal ligge vegg i vegg med det bærekraftige kontorbygget Økern Portal.

 

— Når jeg jobber med hotellet på Økern Portal sitter jeg med samme prosjekt over en lang tidsperiode. Det tar to, tre eller kanskje fire år før mine streker blir til noe håndfast. På keramikkverkstedet er det snakk om to, tre eller fire sekunder.

.
.

Offentlige verksteder?

 

Nayeem mener folk flest ville ha godt av å ha muligheten til å lage ting selv. Som arkitekt på et stort kontor er maskiner, verktøy, materialer og kompetansen som skal til for å lage noe tilgjengelig. Det er ikke situasjonen for de fleste andre. Derfor etterlyser han et offentlig tilbud som gir alle tilgang til offentlige verksted.

— Offentlig tilgjengelige verksteder finnes nesten ikke i Norge. Verkstedene man har på KHiO for eksempel syntes er utrolig kule, men de er ikke tilgjengelig for alle. Hvis alle får tilgang på verksteder sender det et signal om at folk oppmuntres til å eksperimentere og leke. 

.
.

— Jeg syntes også man bør oppfordre folk til å lære å lage ting selv. Hvis brødristeren min blir ødelagt for eksempel, er den enkle løsningen å kaste den. Hvis offentlige verksteder hadde vært synlig i bybildet kunne man stoppet innom og fått hjelp eller fikset det selv. Da har du plutselig en miljøgevinst også, legger han til.

.
.